Nakenhet, säljer det bäst?

I Dagens Industri kunde man nyligen läsa om att unga kvinnor i Stockholm anpassar sin klädsel för att slippa bli ofredade i tunnelbanan.

Kvinnor känner alltså att dem inte kan klä sig som dem vill på grund av att dem är rädda för övergrepp. Samtidigt kan vi läsa domar där man i bedömningen tagit med kvinnans klädsel som ett argument (läs tidigare inlägg: När kläderna är avgörande vid ett sexuellt övergrepp) så det är kanske inte så konstigt. Skulle nu någon av dem bli våldtagna är det ju då åtminstone ingen som kan klandra dem för att dem inte klätt sig ordentligt.

Känns rimligt!?(ironi).

 

Några som dock inte verkar bry sig om detta är försäljare. Vi kunde tidigare i vecka se en bild som florerade på Instagram där “Hästens” (sängar) visade upp sin säng med hjälp av en naken kvinna. Visserligen låg hon i deras säng, med ryggen emot. Men det var ändå en typisk sexistiskt bild där poseringen gjorde att man tänkte på allt annat än hur man låg i sängen.

Med mycket påtryckningar i sociala medier tog företaget bort bilden och bad om ursäkt.

Nu är den som bortblåst på internet och inga tecken på deras osmakliga kampanj finns kvar.

Dock vet vi ju alla att allt man vill ska försvinna från internet inte gör det. Så bara för att visa vad jag menar har jag letat upp en av deras tidigare bilder. Sängarna är inte densamma men bilden på tjejen har precis samma stuk som den som nu är spårlöst borta.

Denna bild är upplagd på Instagram 2016.

 

 

Dock verkar företaget tro på ökad försäljning med hjäp av snygga och nakna kvinnor då det verkar vara ett genomgående tema för det sedan många år tillbaka.

Fler bilder från deras kampanjer… Denna publicerades 2009.

Bildresultat för hästens säng kampanj mässa

[Disco2000+-+Hästens.jpg]

 

 

Strax efter att jag sett “Hästens” reklamkampanj såg jag denna bild av H&M. En kort genomskinlig ballerinadräckt i spets som dem marknadsför som Halloweenkostym.

Balettdräkt i spets - Svart - DAM | H&M SE

Balettdräkt i spets - Svart - DAM | H&M SE 2

 

 

 

Beskrivningen från H&M  är följande:

“En maskeraddräkt med body i spets och fastsydd, utställd kjol i tyll. Bodyn har smala, reglerbara axelband och vadderade kupor. Stödskenor fram, bak och i sidorna samt dragkedja bak. Nederdel i glansig trikå. Kjol som knyts med satinband bak.”

 

Denna “maskeraddräkt” visas tillsammans med dräkter för barn.

 

Ja vad vill jag då komma fram till? Ja jag vet inte riktigt faktiskt. Jag är mest förundrad över att kvinnor i verkligheten är livrädda för övergrepp och gör allt dem kan, som inte innebär att dem ska stanna inne, för att inte bli ett offer.

Å andra sidan använder försäljare sig av nakna kvinnor som poserar för deras varumärke. Medans ett annat företag uppmanar till att vi ska gå i genomskinliga kläder som knappt täcker någonting.

Jag kan förstå syftet med “Hästens” bild om dem vill visa hur madrassen formar sig efter kroppen osv. MEN att det behöver ligga en tjej helt naken och posera för att det ska vara möjligt känns orimligt. Siluetterna av en människa hade varit nog.

O vill dem absolut ha en riktigt person där kan inte den personen få ha lite kläder på sig? BH, trosor, strumpor, byxor osv.

Man kan väl ändå se budskapet med madrassen, eller?

O hur kommer det sig att det alltid är en “snygg” och smal kvinna som används? O varför en kvinna överhuvudtaget istället för en man?

Ja ni ser ju, huvudet kokar av funderingar.

O till H&M, på riktigt, är det något annat än osmakligt att uppmana någon till att gå ut med den där på sig bland andra människor och dessutom marknadsföra den tillsammans med barnkläder?

Ja jag vet inte, det är väl upp till var och en att värdera.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *